LITANIA DO MATKI SŁOWA BOŻEGO - KOMENTARZ DO WEZWAŃ
Jutrzenka pełni czasów
Maryjo, Jutrzenko pełni czasów,
- Matko Słowa, módl się za nami!
W historii zbawienia to właśnie Maryja jest jakby roratnim lampionem. Chwila Jej Niepokalanego Poczęcia wyznacza początek realizacji, zamyślonego przed wiekami, Bożego planu zbawienia. Moment pojawienia się Mesjasza nazwany został w Biblii „pełnią czasu”. Tak jak gdyby czas po kropelce zbierał się w jakimś naczyniu, aż przyszedł moment przelania się tej czary, ujawnienia się jej zawartości. Do obecności Maryi w tym kluczowym momencie nawiązuje tekst listu do Galacjan, który był ważny w mariologii Soboru Watykańskiego II i w wypowiedziach św. Jana Pawła II: „Gdy nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty” (Ga 4,4).
Syn Boży nazywany jest w Biblii „Słońcem”. Przypomnijmy chociażby tekst pieśni Zachariasza, gdzie mowa jest o tym, że lud nawiedzi „z wysoka Wschodzące Słońce” (Łk 1,78). Do Pana Jezusa odnosi się jednak również tytuł „Gwiazda Poranna”, czyli Jutrzenka. On sam odnosi ten tytuł do siebie w proroctwie św. Jana: „Jam jest Odrośl i Potomstwo Dawida, Gwiazda świecąca, poranna” (Ap 22,16). Jest to wyraźne nawiązanie do starotestamentalnego mesjańskiego proroctwa Balaama: „Widzę go, lecz jeszcze nie teraz, dostrzegam go, ale nie z bliska: wschodzi Gwiazda z Jakuba, a z Izraela podnosi się berło” (Lb 24,17). Ojcowie Kościoła postrzegają Jutrzenkę jako obraz chrystologiczny. Św. Ambroży pisze: „gwiazda jest drogą, a drogą jest Chrystus, albowiem, jak tajemnica wcielenia wskazuje, Chrystus jest gwiazdą” (Wykład Ewangelii wg św. Łukasza).
Z czasem jednak tytuł Gwiazdy Porannej – Jutrzenki coraz częściej stosowany jest w odniesieniu do Maryi. Ma to związek z postępującym pogłębianiem rozumienia tajemnicy zbawienia. Bez uchybienia chrystologicznej, powstała równolegle symbolika mariologiczna tego obrazu. Oparta jest ona na konstatacji pewnego faktu astronomicznego. Gwiazda poranna poprzedza pojawienie się słońca, przy czym w istocie nie jest gwiazdą, a planetą (Wenus). Pojawia się o świcie, bo odbija światło zbliżającego się słońca. Otóż właśnie te dwa aspekty – poprzedzania w czasie i świecenia nie swoim światłem – są kluczowe w zastosowaniu obrazu Jutrzenki do Najświętszej Maryi Panny.
Wszystko, co zostało do tej pory powiedziane, nie zawiera w sobie jakiejkolwiek nowości i gratuluję każdemu, kto dotrwał do tego momentu i nie przestał czytać. Jednym z celów tej litanii, także jej wyjaśniania, jest udowodnienie zasadności maryjnego tytułu „Matka Słowa”. W tym celu zwrócimy uwagę na kwestię pełni czasu w Liście do Hebrajczyków. Czytamy tam: „Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna” (Hbr 1,1-2). Kiedy mówimy o korzeniach naszego zgromadzenia, to sięgamy najczęściej Prologu św. Jana, bo tam jest mowa o Słowie. Należy jednak przyznać, że i List do Hebrajczyków zawiera bardzo ważne prawdy o Słowie.
A zatem Bóg „przemówił do nas przez Syna”. Można to zrozumieć tak, że Syn Boży przyszedł na ziemię i przekazał nam słowa od Ojca, czyli że Ojciec przekazał nam te słowa przez Syna. Możliwe jest jednak inne tłumaczenie i rozumienie tego tekstu, otóż że Ojciec przemówił do nas „w Synu”, czyli że Syn jest ostatecznym Słowem wypowiedzianym przez Ojca. W języku hebrajskim istnieje szczególne słowo na określenie słowa wypowiadanego. Jezus Chrystus jest takim właśnie Słowem wypowiedzianym, które stało się ciałem w Maryi.
List do Hebrajczyków umiejscawia to „wypowiedzenie” w kontekście „dni ostatecznych”. Nie chodzi oczywiście o koniec świata, ale czasy mesjańskie, czyli „pełnię czasu”. Moment Niepokalanego Poczęcia jest przedostatnią kroplą przed wypełnieniem się czary, a Maryja staje się Jutrzenką zbawienia w Chrystusie. Ona, na podstawie przyszłych zasług Syna-Słowa, już ten dar otrzymała.
Ten właśnie aspekt wypełnienia się czasu w kontekście wcielenia się Słowa chciałem oddać w tym litanijnym wezwaniu. Oczywiście można było ograniczyć się tylko do tytułu „Gwiazdo Poranna”, ale lepiej chyba, że ta litania bardziej czytelnie próbuje wprowadzać modlącego się w tematy biblijne.
Dariusz Pielak SVD
W dniach 17-23 sierpnia 2023 roku w Pieniężnie odbył się kolejny Wakacyjny Kurs Biblijno-Filozoficzny, tym razem zatytułowany “Wolność – mit czy rzeczywistość?” Spotkanie prwadzili dr Danuta Radziszewska-Szczepaniak oraz o. dr Jan Bocian SVD.
Wakacyjne kursy biblijno-filozoficzne prowadzone są w formie warsztatów dyskusyjnych, a wybrane zagadnienie omawiane jest w świetle przyrodzonego rozumu ludzkiego (filozofia) oraz Objawienia Bożego (Biblia, teologia).
Więcej…Od 2017 roku, w ramach działalności Apostolatu Biblijnego Polskiej Prowincji Zgromadzenia Słowa Bożego, prowadzone są rekolekcyjne kursy biblijno-filozoficzne dla Katechetów Archidiecezji Białostockiej. Odbywające się corocznie spotkania nie zostały zawieszone nawet w okresie obowiązywania ograniczeń pandemicznych związanych z Covid-19, choć w latach 2020-2021 organizowane były przy zachowaniu szczególnej ostrożności.
W tym roku odbył się on w dniach 26-28 czerwca 2023 roku w Domu Misyjnym św. Kazimierza w Kleosinie. Jego temat brzmiał: „Żyć w kontekście wieczności – cel w życiu chrześcijanina”. Wraz z dwójką prowadzących wzięły w nim udział 34 osoby osoby.
Więcej…Wezwanie „Matka Słowa” jest związane z charyzmatem instytutów o podobnej nazwie. Można też spotkać parafie pod tym wezwaniem założone przez werbistów. Wezwanie to spotykane jest również w takich instytutach jak „Instytut Słowa Wcielonego” w Argentynie, czy ruch katolicki „Verbum Dei” (Słowa Bożego) w Hiszpanii. Wezwanie to jest bliskie również miejscu, w którym się znajdujemy, bowiem to właśnie częstochowski tygodnik katolicki „Niedziela” corocznie przyznaje nagrodę „Matki Słowa”. W tym przypadku nie jest to związane z nazwą, ale ze specyfiką działalności dziennikarskiej, które przecież zajmuje się słowem.
Więcej…W dniach 7-9 lipca 2022 roku w Domu Misyjnym św. Kazimierza w Kleosinie odbył się tradycyjny biblijno-filozoficzny kurs rekolekcyjny dla katechetów. Uczestniczyło w nim 28 osób. Kurs ten, jak zwykle, prowadzili: dr Danuta Radziszewska-Szczepaniak (filozof) i o. dr Jan Bocian SVD (teolog).
Temat tegorocznych rozważań sformułowany został jako „Roztropność – zapomniana cnota”. Podczas prelekcji, jak również w przerwach między zajęciami, zawsze możliwa była dyskusja, która prowadzi do większego zaangażowania wszystkich uczestników spotkania, tak prowadzących jak i słuchaczy, oraz pozwala na dogłębne rozważenie omawianego problemu.
Więcej…Rozpoczął się nowy rok liturgiczny. Pierwsza część Adwentu przypomina nam prawdę o powtórnym przyjściu Jezusa (paruzji) i ma nam pomóc przygotować się na to spotkanie, druga natomiast (okres od 17 do 24 XII) to czas przygotowania na obchód Świąt Bożego Narodzenia.
Na ów najbliższy czas życzę Państwu obfitych łask Bożych. Niech Pan wspomoże nas wszystkich swym błogosławieństwem i sprawi, abyśmy jak najowocniej przeżyli dni rozpoczętego okresu liturgicznego.
Więcej…